8 Nisan 2012 Pazar

OLASILIKSIZ

Elime alıp hakkında bir şeyler yazmaya karar verdiğimde okumamın bir kaç hafta, hatta ay sürdüğünü düşünmüştüm ama kapağın arkasındaki nota baktığımda-ne kadar sürede okuduğumu görmek için kitapların arkasına okumaya başladığım ve okumayı bitirdiğim tarihi yazarım- dört gün gibi kısa sayılacak bir sürede okuduğumu gördüm. Büyük ihtimalle bu süre beş gün de olabilir, çünkü kitaba başlarken eğer akşam 22.00'de başladıysam, "Artık yarın olmuş sayılır, iki saat için bi gün kaybedemem" diyorum ve yarının tarihini atıyorum; ama bitirirken misal gece ikide bitirdiysem de İki saat için yarın olmuş sayılmaz, ben bunu bugün okudum" diyerek dünün tarihini atıyorum. Olasılısızı da yazın okumuştum ve aklımda sanki uzun süre okumaya çalışmışım gibi kalmış ama dört yazdığıma göre altı günden uzun sürmüş de olamaz. Kurgu güzeldi, ilginçti, heyecan da vardı. Nava vardı ki tanınmaya değer bir kitap kahramanı. Anlatım akıcıydı ama yer yer itmek gerekiyordu resmen. Matematiği severim ama elime aldığım kitaptan beklentim heyecan gerilim falansa olasılık hesaplarının uzun uzun anlatılması sıkıcı gelebiiliyor.. Mesela: (üşünmeyeceğim yazacağım biraz)
" 'Birkaç varsayımda bulundu, örneğin, sonsuz mutluluğun değeri pozitif sonsuzdu ve sonsuza dek lanetlenmenin değeri negatif sonsuzdu.
sonsuz mutluluk = +&
sonsuza dek lanetlenmek=- &
eğer bir denklemde sonsuzu kullanırsanız bu diğer her şeyi etkiler, çünkü çok büyük bir sayıdır, böylece (a) hedonomizmin beklenen ı değeri negatif sonsuz ve (b) dini hayatın beklenen değeri pozitif sonsuz.'
(a) hedonizm = -& ve (b) din = +&
o zaman
(a) < (b) böylece...
(b) bek. değer (hedonizm) < bek. değer (dini hayat)

'anladınız mı? (...)"

Tabii ki hayır.. Hiçbi şey anlamadım. Başında yaklaşık dört sayfa bu tür hesaplar ve anlatım var, bu yazdığım kısımdan sonra yine konu devam ediyor. Okurken bu kısmı çizmişim o yüzden buraya yazdım gerçi ne tür bir düşünceyle çizmişim şu anda onu da tam anlayamadım...
Gene de bu kısımları sayılmazsa ilginç ve güzel bir kitap. Tavsiyem beklentilerinizi düşük tutmanız çünkü ben kitabı öven yorumlardan sonra büyük bir hevesle elime aldım ve hedonizm, beklenen değer ve saire gibi bölümler azıcık hevesimi kırdı. Ne kadar düşük beklentiyle okursanız sizi o kadar mutlu eder. Üstelik Nava'yı tanımaya kesinlikle değer.
NOT: Klavyemde sonsuz işaretini bulamadığım için "&" bunu kullandım. Özür.

" Gelecek, onu görene kadar şekilsizdir. Bir parayı havaya attığında iki olası gelecek vardır, birinde para yazı gelir, diğerinde tura; ama sen görene kadar ikisi de değildir!" (syf: 436)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder