21 Ekim 2018 Pazar

BONOBO, ATEİST VE DİNDEN ÇIKARMAYA ÇALIŞTIKLARI ZAVALLI BEN!

Biri bana kitap önerdiği zaman asla kulak arkası etmem, hemen alırım. Hatta öyle manyak bir durum ki alıncaya kadar içim içimi yer. Şükürler olsun çok fazla kitap önerisi almıyorum da bu saçma sapan huyum hayatımı zorlaştırmıyor. Hayatımı zorlaştıran kısım genelde aldıktan sonra başlıyor. Okunacak o kadar çok kitabım var ki yeni aldığım kitap sıra ona gelene kadar uzuuun bir süre bekleyebiliyor ama tavsiye üzerine aldığım kitapları daha çabuk okuyorum. Bonobo ve Ateist işte böyle bir süreçten geçerek geldi önüme. Homo Sapiens’in ne kadar güzel bir kitap olduğunu konuştuğumuz gruptan biri önermişti bu kitabı. Homo Sapiens’i anlattığım yazımda da belirtmiştim gerçekten muhteşem bir kitap. O kadar sevdim ki onun sayesinde bir sürü bu türden kitap aldım, birkaç tanesini okudum ve hiçbir kitabın Homo Sapiens’e benzemeyeceği ve benim onun tavrına hayran olduğum gerçeğini kabullendim hem de Müzeyyen Senar’ın sesiyle! Bu, hiçbir kitabın Homo Sapiens’ benzemeyeceğini idrak etmemde özellikle Bonobo ve Ateist’in büyük katkısı oldu. Ben, ne yazık ki “bonobo” kelimesini okudukça “bonibon”ları düşünecek kadar pisboğaz ve -kabul edilmesi zor olsa da- bir miktar sığ bir insanım! Üstelik bu tür konuları anlayabilmem için tane tane anlatılması lazım ki kafacığım karışmasın! Oysa ki Bonobo ve Ateist’te öyle miydi! Daldan dala yazmış yazar! Çok yakın bir arkadaşım var ama öyle böyle değil çok çok yakın. Bazen anlaşarak aynı şeyleri giyiyoruz, bir keresinde ne giyeceğimizi konuşurken arkadaşım “Yeşili giyelim çünkü kırmızı var.” demişti. Bu öyle bir cümleydi ki, içinden konuşup konuşup bana neticeyi anlatmasıydı aslında ve tabi bir şey anlamamıştım! Bir keresinde de bir öğrenci gelmişti izin almak için –bu arkadaşa- öğrenci yanımıza geldi, efendim, dedi arkadaş. Çocuk da “Onun için!” dedi! Sanırım konuşmaya erken başlamış tabi bir de içinden konuştuğu için biz sonuna yetişmişiz ancak bu kadarını duyabildik! Bu kitap bana tamamen bu iki durumu hatırlattı. Yazar mesela bir şey anlatıyor hop başka konuya geçiyor hoop öbür tarafa hadi en başa derken kafam karma karışık oldu! Bir de anlatımını pek sevemedim. Bazı bölümler ilgi çekiciyken bazı bölümler çok sıkıcıydı. Yazar ne yazık ki anlatmak istediğini tam olarak anlatamamış ama ben o kadar bilinçli bir okuyucum ki bazen anlatılmasa da anlarım anlatılmak isteneni! Buradan da şunu anladım ki bonobolar ülkemizde incelenemeyecek hatta barınamayacak kadar edepsiz hayvanlar, bütün gün aşna fişne! Ama bunu yazar açıkça yazmış zaten kendi imkanlarımla anladığım kısım: havyanların da kendi kuralları olduğu, merhametli ve ahlaklı oldukları, hatta dini ritüel sayılabilecek hareketlerde bulundukları vs. Yazar da buradan yola çıkarak dini sorguluyor –tövbe tövbe- yani ben pek önermiyorum ama okunmayacak bir kitap da değil, özellikle bu tür kitapları sevenler için. Homo Sapiens’le başladığım bilimsel kitaplar okuma sürecimi birkaç kitaptan sonra Bonobo ve Ateist’le sonlandırmaya -yoksa bunlar beni dinden çıkaracak- daha doğrusu bir süre ara vermeye karar verdim. Yeni bir bilim kitabı okuyana kadar başka başka türlerde buluşabilmek dileğiyle herkese iyi okumalar…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder